Complete Japan buitenlandstudie ervaring - Reisverslag uit Kawasaki, Japan van Ernolt Winklaar - WaarBenJij.nu Complete Japan buitenlandstudie ervaring - Reisverslag uit Kawasaki, Japan van Ernolt Winklaar - WaarBenJij.nu

Complete Japan buitenlandstudie ervaring

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Ernolt

18 Februari 2014 | Japan, Kawasaki

Studieperiode

1. Aankomst in Japan

Op 1 maart 2013 ben ik naar Japan gevlogen om 11 maanden te studeren en stage te lopen. Ik vloog met Austrian Airlines via Wenen naar Tokyo.

1.1 De vlucht
Gezien ik deze reis al eens eerder gemaakt heb, wist ik van mijn zelf dat ik weer 14 uur vol kwelling tegemoet zou gaan omdat stilzitten voor zo’n lange tijd voor mij geen makkelijke taak is. Echter, ik heb hierdoor wel een beter inzicht gekregen in lange afstand reizen. Mocht het zo zijn dat ik later voor een bedrijf de hele wereld mag overreizen, dan zal ik wel ervoor zorgen dat het altijd eerste klas is.

Terwijl de eerste klas er knusjes bij lag en de lekkerste maaltijden kreeg aangeboden, zaten mijn medereizigers en ik als plofkippen bij elkaar en kregen duidelijk minder met minder “liefde gemaakt” eten. Ik heb mijzelf dus voorgenomen om voor lange afstandsreizen in mijn carrière met iets meer comfort te kunnen beginnen.

1.2 Indruk van de bevolking
Tijdens mijn vlucht werd ik er weer aan herinnerd hoe gedisciplineerd Japanners kunnen zijn. Het eerste stuk van mijn vlucht was van Brussel tot Wenen, waarbij voornamelijk Europeanen aanwezig waren. Desondanks dat de kapitein/piloot had aangegeven dat iedereen pas mocht opstaan nadat het vliegtuig tot stilstand was gekomen, stond de helft van de mensen met koffers en al bij de deuren gepaard met de nodige frustraties.

De tweede helft van mijn reis was van Wenen tot Tokyo, waarbij het merendeel van de passagiers uit Japanners bestond. Ook hierbij werd hetzelfde omgeroepen waarna iedereen rustig bleef zitten en zelfs elkaar voor lieten om koffers te pakken en dergelijke. Ik vond het leuk om te zien hoe twee verschillende culturen kort na elkaar omgingen met precies dezelfde scenario.

1.3 Shibuya, Tokyo
Na aankomst in Tokyo zijn wij vrijwel direct de drukte ingedoken. Om een goede indruk te krijgen over de enorme hoeveelheid mensen die er wonen, zijn wij naar Shibuya geweest.

Uiteraard was het vrij lastig om uit te vogelen hoe wij er met de metro moesten komen maar met duidelijke vragen in het Japans, wat grappen ertussen door en verassend veel hulp (enkele letterlijk uit onverwachte hoeken) waren wij vrij snel ter plaatse. Uiteindelijk heb ik een leuke eerste dag gehad hier in het verre Oosten!

2. Inmiddels een korte tijd rondgezworven

Inmiddels heb ik enige tijd rondgezworven door verschillende delen van Tokyo. In principe ben ik gewoon de toerist aan het uithangen en foto’s aan het nemen van alle bezienswaardigheden totdat mijn school begint. De beste manier om dit te doen is om te reizen met de metro.

2.1 Het openbaar vervoer
In Japan is het openbaar vervoer zeer goed geregeld en sluiten alle lijnen goed op elkaar. Echter, er zijn enkele factoren die reizen met het openbaar vervoer moeilijk maken voor buitenlanders:

De Japanse metrokaart
Als nieuweling in Tokyo is een metrokaart essentieel en gezien Engelstalige metrokaarten vrij zeldzaam zijn zul je voorafgaand aan de reis goedplannen waar je naartoe wilt en welke metrolijnen je daarvoor moet nemen. Zonder een goede planning of kaart is verdwalen onvermijdelijk maar verdwalen in Japan hoeft niet per se iets negatief te zijn, tenzij je een belangrijke afspraak hebt.

Aanknopingsstations
De nachtmerrie van iedere buitenlandse reiziger in Japan. Tokyo kent enkele stations waar alle of een groot deel van de lijnen bij elkaar komen. Deze stations zijn gigantisch en 24 uur per dag belachelijk druk. Als wij op pad gaan moeten we altijd langs het station Ikebukuro. Dit is een van de grootste stations van de stad en er is geen dag geweest waarbij wij in een keer goed liepen naar de aansluitende rit.

2.2 Beste voorbereiding voor een tripje
Om een tripje zo soepel mogelijk te laten verlopen is wel enige voorbereiding vereist. Het metro personeel is uiterst behulpzaam, dus als je verdwaald bent en je weet je de naam van je eindbestemming dan kom je al een heel eind.

Om te zorgen dat je de goede kant op gaat, is het altijd handig om je kaartje bij de metro personeel te kopen in plaats van de kaartautomaten. Je kunt ze dan gelijk vragen stellen of om een metrokaart vragen. Zelf zijn we erachter gekomen dat ons verblijfplaats de Engelse versie van de metrokaart had, terwijl wij hier dagen naar opzoek waren.

3. Laatste vrije weken voor mijn studie

3.1 Metrocultuur van Japan enz
Na enkele weken zowat iedere dag met de metro gereisd te hebben, vallen enkele dingen mij op. Japanners kunnen gigantisch snel zitten. Zodra de deuren van metro open gaan, zijn alle vrije stoelen bezet. Met name zitplaatsen bij de deur zijn populair, omdat je je hoofd te-gen de rand kunt zetten om te slapen.

Overigens ga ik er nooit van uit dat ik überhaupt kan zitten, omdat zelfs buiten de “spitsuren” de metro’s vaak vol zitten. Vaak als je een zitplaats weten te bemachtigen, kun je niet echt van het uitzicht genieten, omdat je dan tegen de buik van een passagier voor je zit aan te kijken.

Terwijl je op dat moment aan het bedenken bent om waar naartoe te kijken kun je voelen dat je vanuit diverse hoeken bekeken wordt uit nieuwsgierigheid en hoor je zo nu en dan het geroddel van schoolmeisjes onderling over de bretellen aan je broek.

3.2 Slaapposities
Japanners zijn meesters in slaapposities in de metro. Als je denkt dat je alle denkbare posities wel gezien hebt, kom je weer een andere nieuwe tegen. Het is wel grappig om te zien dat ze na iedere halte wakker schieten om te kijken bij welk station we zijn aangekomen. Ik neemt het ze overigens niet kwalijk, zeker gezien ik ook vaak genoeg na een lange dag in de metro in slaap ben gevallen. De “ritme” van metro draagt hier ook in een steentje aan bij.

3.3 Gebeurtenissen van de afgelopen tijd
Mijn eerste aardschok
Op 14 maart heb ik in de nacht mijn eerste aardschok meegemaakt. Het duurde ongeveer een seconde of twee terwijl ik lag te slapen. Het voelde alsof ik op een droger lag en heen en weer geschud werd. Desondanks dat ik lag te slapen, wist ik gelijk dat het een aardschok was en hoopte ik dat het tot die twee seconden zou blijven, omdat ik geen zin had om midden in nacht mijn appartement te moeten evacueren.

Hoewel de aardschok van korte duur was, heb ik een enorme respect gekregen voor de krachten van moeder natuur. Je ziet wel eens dingen op t.v. of je krijgt er verhalen over te horen, maar het zelf beleven geeft je toch een heel ander ervaring hierover.

Registreren bij de gemeente
Sinds kort ben ik verhuisd naar een vaste adres in Tokyo en werd het tijd voor mij om me te registreren bij de gemeente. Na een paar keer rond te vragen en doorverwezen te worden, waren mijn medestudent en ik uiteindelijk bij de correcte afdeling aangekomen.
Voor de ingang stond een vriendelijke medewerkster om ons te helpen met onze vraag. Na wat uitleg in het Japans, Engels en wat handgebaren en vertoon van pasjes, snapte ze uiteindelijk waarvoor wij kwamen. Ik moet zeggen dat zij uitstekend werk heeft geleverd om ons te helpen desondanks dat het allemaal vrij moeizaam ging. Het registreren zelf ging vrij vlot en ik kan mij met trots een officiële inwoner van Tokyo noemen!

4. Inmiddels begonnen aan mijn studie

Na enkele weken de toerist uit te hebben uitgehangen en alle delen van de stad te hebben bezocht, is de tijd aangebroken om aan de slag te gaan. Ik heb nooit eerder in het buitenland gestudeerd, dus ik zal de komende tijd voor de nodige uitdagingen komen te staan.

4.1 De ochtendspits
Nu ik iedere ochtend naar school ga, ben ik het openbaar vervoer van Nederland wat meer gaan waarderen. Een volle trein in NL is namelijk helemaal niet vol. Iedere ochtend zit ik in een volgepakte trein en het verbaast mij eigenlijk hoeveel mensen er in mijn dorpje wonen die allemaal richting Tokyo moeten.

Het is best raar dat Japanse formaliteiten tijdens de spitsuren eigenlijk nergens meer te bekennen zijn en dat er een soort “ieder voor zich” mentaliteit van toepassing is. Desondanks ben ik van mening dat Japanners extreem tolerant zijn, zeker omdat je in de treinen tijdens de spitsuren geen “personal space” hebt.

4.2 De eerste indrukken van de Universiteit
Voor mij is het nog wennen aan de manier van lesgeven op mijn Uni. Je moet namelijk voor alle vakken best veel lezen terwijl ik meer praktijk gericht ben. Het resultaat is dus dat ik de meeste vakken best saai vind terwijl ze dat niet zijn.

Los daarvan heb ik het prima naar mijn zin op school en speel ik na mijn lessen 2 keer per week basketbal in de sportzaal. Ik heb gemerkt dat Japanners erg actief zijn als het aankomt op naschoolse activiteiten. Dat bleek ook uit de introductieweek, waar je een enorme keus had uit sporten waarvoor je je kon opgeven.

Verder zijn er diverse groepen actief die evenementen organiseren voor internationale studenten. Het leuke is dat je zo nieuwe mensen ontmoet en leuke plaatsen kan bezoeken. Tot dusver is het een leuke ervaring en ben ik benieuwd wat de komende maanden mij zullen brengen!

5. Enige tijd ver van huis

5.1 Appartementen in Japan
In de media wordt Japan afgebeeld als de plek voor technologie en innovatie. Het verbaasde mij dan ook dat de meeste appartementen hier niet zijn voorzien van een centrale ver-warming, muurisolatie of dubbel glas. De reden hierachter is dat het ontwerp van Japanse huizen er voornamelijk voor moet zorgen dat de luchtstroom in huis optimaal blijft gedurende de warme zomermaanden.

Het nadeel van dit meesterlijke ontwerp is dat het in de wintermaanden tegen je werkt. Zelf heb ik gelukkig een airco voor warme lucht, maar gezien de rekeningen in Japan voor stroomgebruik aanzienlijk hoog zijn, heb ik het “stoken” van mijn airco tijdens de koude dagen tot een tactisch ritueel gemaakt.

Nieuwe woningen in het centrum van Tokyo zijn wel voorzien van alle technische luxe, maar om daar te kunnen wonen zul je een vrij dikke portemonnee moeten hebben.

5.2 Geld pinnen
Geld opnemen in Japan kan soms best lastig zijn. Veel geldautomaten staan binnen waarna je niet meer kunt pinnen als de bank gesloten is. Er zijn enkele banken die ’s nachts wel open zijn (althans alleen het pingedeelte), maar uiteraard zitten die niet bij mij om de hoek. Voor je aankopen pinnen is ook vrij zeldzaam. Dit zorgt ervoor dat je alles van te voren moet plannen en ten alle tijden geld op zak moet hebben. (voor iemand als mij die pinverslaafd is kan dat even wennen zijn.)

Laatst konden alle bezitters van een Maestrokaart niet pinnen in Japan vanwege een storing/update of iets dergelijks. Om alle problemen met een buitenlandse pas te omzeilen, heb ik maar een Japanse rekening geopend wat uitermate prettig werkt. Nu ik een Japanse pas heb, merk ik pas hoe lastig het is voor buitenlanders om überhaupt bij hun geld te komen in Japan.

5.3 Prettige dingen die mij opvielen
De Japanse 24 uur supermarkt
in 1 woord “geweldig”. Ik weet nu al dat dit een van de dingen gaat zijn die ik ga missen in Nederland. Wie wil nou niet om 03.00u ‘s nachts op z’n dooie gemak even om de hoek wat te eten of te drinken halen? Het rare is dat je naar alle waarschijnlijkheid niet eens de enige klant in de winkel zal zijn rond dat tijdstip.

Japans voedsel!
Tja, het spreekt eigenlijk voor zich maar ik kan er gewoonweg niet omheen hoe lekker sommige gerechten zijn. Daarnaast zijn de gerechten gezonder als in Nederland en worden ze met zeer veel liefde klaargemaakt. Ik ben van mening dat ik na dit avontuur bijvoorbeeld niet meer terug kan naar de Nederlandse sushi, omdat die qua smaak en textuur niet in de buurt komt van de Japanse variant.

6. Mijn studieperiode achter de rug


Als ik terug kijk op mijn studieperiode dan moet ik zeggen dat die erg snel voorbij is gegaan. Voor mijn gevoel begin ik net aan de Japanse studenten leven te wennen en is het nu alweer voorbij. Wel moet ik zeggen dat ik desondanks in een andere omgeving was, dat ik maar weinig connecties had met de studenten op mijn school, zelfs met de personen waarmee ik regelmatig rondhing. Dit komt voornamelijk door de grote leeftijdsverschil. De meeste studenten zijn rond de 19 jaar en zitten in een hele andere levensfase als mij.

Verder vond ik de manier van les geven erg veel op de Nederlandsche manier lijken. Dit was bij zowel de taal lessen als de business vakken het geval. Het enige waar ik mij zorgen over maakte was hoe wij uiteindelijk getoetst zouden worden op de tentamens, omdat het voor ons totaal nieuw was om toetsen te maken in het buitenland. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en hoop ik dat ik alle vakken gehaald heb.

Al met al is dit een zeer leuke ervaring voor mij geweest en heeft het mijn drang om in de nabije toekomst naar Japan te emigreren weer aangewakkerd. Japan is zeker nog niet van mij af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kawasaki

Ernolt

Actief sinds 02 Maart 2013
Verslag gelezen: 1081
Totaal aantal bezoekers 2944

Voorgaande reizen:

02 Maart 2013 - 31 December 2013

Japan '13

Landen bezocht: